fredag 24 november 2006

Lär känna Maverick...

Namn: Maverick
Bakgrund till namnet: Smeknamnet kommer sig av att några Australiensare tyckte att han med en skinnjacka, med en amerikanska flagga på ena ärmen, liknande karaktären Maverick, spelad av Tom Cruise, i Top Gun. Ett par Ray-Ban pilotbrillor förstärkte sen liknelsen.
Ålder: 24
Civilstånd: Flickvän
Yrke: Civilekonom
Bor: Södermalm, Stockholm
Bott: Sverige (Stockholm/Uppsala/Karlstad), USA och Australien.
Definition av Stockholm: Störst, bäst och vackrast...
Lag: AIK
Utländska fotbollslag: Chelsea FC (England) och AS Roma (Italien).
Hur blev du Gnagare?: Jag är inte född AIK:are som många andra. Faktum är att jag inte ens bodde i ABC-området, där jag är född, när jag som liten valde att heja på det svartgula laget. Efter en sejour i USA så bosatte sig min familj i Karlstad där jag började lågstadiet, dvs. den ålder då man brukar hitta sitt lag. Vid den här tiden så var det egentligen bara två lag som folk höll på. Degerfors och IFK Göteborg. Jag och min jämnåriga granne ville göra revolution mot detta och valde att hålla på det laget som var mest hatat av de andra. AIK. Dessutom fanns det inte på världskartan, redan då, att jag skulle följa ett västkustlag med min rötter från östkusten. Iaf, två år senare vann AIK allsvenskan vilket blåste medvind i supporterskapet. Intresset förstärktes när jag åter kom tillbaka till rätt del av landet.
Bästa AIK-minnen: Gulden men framförallt att se AIK spela på den absoluta europeiska toppen.
Skönaste vinsterna: 1996: AIK vs IFK Göteborg 6-0, 1998: AIK vs Örgryte IS 1-0, 1999: AIK vs AEK Athen 1-0, 2001: AIK vs Hammarby IF 5-2, 2002: Djurgårdens IF vs AIK 3-4.
Värsta AIK-minnen: Helsingborgs offsidemål som blev godkänt i sista omgången vilket gav dem guldet 1999, den uteblivna straffen i sista omgången mot Elfsborg som gav dem guldet 2006, finalförlusten mot Elfsborg 2001 där de hade en icke-licenserad spelare på planen, degraderingen 2004 (och misshandeln av hockeysektionen).
Favoritspelare: Johan Mjällby
Drömelva: Magnus Hedman (mv), Gary Sundgren (hb), Johan Mjällby (mb), Teddy Lucic (mb), Tomas Gustafsson (vb), Michael Borgqvist (hm), Krister Nordin (dm), Nebojsa Novakovic (om), Mats Rubarth (vm), Andreas Andersson (anf), Pascal Simpson (anf).
Hatlag: Djurgårdens IF, IFK Göteborg och Hammarby IF i den ordningen.