tisdag 16 januari 2007

Tamandi på väg bort

Trots att det inte fanns några signaler om det så spekulerade jag i ett inlägget Silly Season 1.1 om att Jimmy Tamandi kanske eventuellt skulle lämna AIK. Jag baserade detta på följande tre saker:
1. AIK har värvat vänsterbackar och Tamandi får troligtvis återgå till högerbacken där Markus Jonsson är given etta. Dvs., mindre speltid att vänta.
2. Hans kontrakt går ut efter säsongen 2007.
3. Han ska fylla 27 och drömmer fortfarande om Europa. Han jobbar för att få en "andra chans" efter fiaskot i Italien 2004-2005.

Nu figurerar uppgifter, från Tamandis egna agent, om att en utländsk klubb, med chans på att ta sig till Champions League, är intresserade av hans tjänster och kommit med ett bud. Detta kan vara en förhandlingstaktik, likt Dulee Johnson och hans agent, att sätta press på AIK i och med att hans kontrakt går ut men även att öka hans status som fotbollsspelare.

Som jag har sagt innan tycker jag AIK under 2000-talet har haft ett antal "orosspelare" i försvaret. Sådana spelare som man undrar varför de ens har ett A-lagskontrakt. Sådana spelare som så fort de håller i bollen får halva Råsunda att kippa efter andan. Benjamin Kibebe var ett lysande exempel på detta. Mattias Thylander var en annan. Jimmy Tamandi är den nuvarande. Däremot så var han bättre föregående säsong än tidigare jag har sett honom men detta har till stor del med att även laget gick som en maskin. Jag håller dock inte med de som tycker och röstar att Tamandi var allsvenskans bästa vänsterback ifjol. Han är fortfarande ett orosmoment i mina ögon.

Jag hoppas att Tamandi köps loss nu så AIK kan få något för honom innan hans kontrakt går ut, som jag tror inte kommer att förlängas efter 2007. Bakom givna Markus Jonsson på högerbacken har vi 2005 års succéman Kristian Haynes.

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller med om att Tamandi iaf ryckte upp sig efter återkomsten. Men som sagt.. man vill känna sig trygg med spelarna, och han är fortfarande lite för osäker.

Här är spelschemat 2007:

http://www.sinner.se/aik-07/