onsdag 23 januari 2008

Efficient Communication...

...brukar företag tala om.

AIK anställde strax innan nyår en ny kommunikationschef. Eller ny och ny, positionen fanns inte tidigare i dess renodlade form utan dessa uppgifter togs istället om hand om av dåvarande informationsansvarige Johan Wibäck.

AIK hade känt behovet för denna tjänst en längre tid och höstens mediatoppar, i form av försäljningen av Wilton samt Berth Miltons aktieinnehav i AIK, blev bara en bekräftelse på att klubben var för trög och långsam gällande kommunikationsbiten. AIK:s intention var att besvara de frågor som kom samt ta en mer aktiv roll i de rådande diskussionerna.

Att AIK vidgar sin organisation är ett sunt tecken och påvisar att man vill växa ytterligare samtidigt som man inser att tidigare organisation kanske inte har varit i rätt proportion till företagets (läs: klubbens) storlek.

I alla fall, Sophie Josefsson heter kvinnan som har tillträtt och blivit AIK:s kommunikationschef. Johan Wibäck kommer ansvara för AIK Media och dess generella plattform i större grad framöver. Josefsson är civilekonom, med inriktning på marknadsföring och kommunikation, i grund och botten och har arbetat på konsultbasis med varumärkesbyggande.

AIK har sen Josefsson tillträtt varit mer raka och öppna i deras kommunikation, främst genom deras hemsida, mot allmänheten. Det bästa exemplet är de två pressreleaser som man publicerat nyligen gällande 'status i arenafrågan' och 'Dulee Johnsons provspel med Birmingham' men även att man samlade de vanligaste frågorna från supportrar och medlemmar till AIK angående Berth Milton och besvarade dessa, vilket publicerades i slutet av förra året.

Dessa initiativ antar jag att nye kommunikationschefen Josefsson har legat bakom. Det återstår att se hur hon kommer handskas med kvällstidningarna och det generella drevet när det stormar mer kring klubben. Man får hoppas att hon är en 'Iron Lady' lik Margret Thatcher när Expressens Mats Olsson ska snacka "rasistattacker".

Inga kommentarer: