fredag 10 augusti 2007

"Allvarligt och mycket förvånande"

...är orden som ordföranden för föreningen Svensk Elitfotboll, tillika ordförande i Djurgården fotboll, Bo Lundquist använder för att beskriva AIK fotbolls intrång i modebranschen. Ordvalet är till följd, om man läser Aftonbladet, av att AIK:s klädbutik i SOUK-gallerian, på Drottninggatan, kommer att sälja klädmärken som är "starkt kopplade till huliganism". Ett starkt påhopp av Lundquist och av media (då de väljer att vinkla i det här fallet).

Om man resonerar som Lundquist gör så innebär det att man tar in dessa starkt förknippade "huliganmärken" för att tillmötesgå den gruppen. Detta är givetvis något som AIK:s VD Charlie Granfeldt tillbakavisar även om han är öppen om att han känner till att hard core fans bär dessa märken. Oavsett om man vill tro på Granfeldt eller inte så kan man inte frångå att se till själva affärsidén. Den måste ju vara att maximera vinsten i att sälja kläder till alla kundgrupper men främst till killar i åldrarna 15-40. Om man skulle begränsa sig till att fokusera på att tillmötesgå en sådan liten grupp som de verkliga huliganerna, kategori C, utgör i förhållande till massan så skulle man knappt hinna öppna innan man skulle få stänga igen.

Man kan vidare föra debatten kring den eventuella anknytningen mellan märken och huliganism. Adidas originals och Reebok casuals nämns i listan. Lyle & Scott, Lacoste och Ben Sherman är några andra. Vad säger ni, starkt förknippade huliganmärken? Halva Sverige glider runt i Lyle&Scott pikéskjortor och "huliganskor" som Adidas, Reebok, Lacoste eller Fred Perry kan du köpa på Stadium eller Din Sko/Nilson. Tungviktaren då, Stone Island, märket som sägs vara fotbollshuliganers egna. Ja, i England så glider ju chavs runt med märket nuförtiden, dvs. det har blivit mainstream. Icke att förglömma att det var Stone Island som tog fram de första stentvättade jeansmodellerna på 80-talet, resten är som bekant känt.

Det känns som lika löjligt att inte få sälja dessa klädmärken, då de inte på något sätt uttrycker stöd för huliganism eller våld i någon form överhuvudtaget, som att man inte skulle få sälja Britpop som The Streets, Oasis, Blur och The Mitchell Brothers då även dessa kan förknippas "starkt" med casualkulturen och huliganism.

Nej, i själva verket så tror jag Lundquist kommentar "allvarligt och mycket förvånande" gäller att AIK tar stora steg i att diversifiera sin verksamhet, likt den FC Köpenhamn-modell som alla svenska klubbledare dreglar till, och är avis att sitt DIF inte tog steget först. Att termen fotbollssupporter missbrukas i svensk media, genom att medvetet/undermedvetet dra fler över en kam samt att dra för stora proportioner av saker, är inte på något sätt nytt. Jag vill dock påvisa att jag är medveten om att våldsbenägna fans bär de märken som återfinns i AIK:s nya butik. Men att sätta likamedtecken mellan denna lilla grupp och dessa stora kommersiella modemärken är helt fel. Det är som att säga att Converse tygskor är starkt förknippat med vänsteraktivister för att en del bär dem. Dock vet vi att en större massa även bär dessa skor som för övrigt ingår i den kommersiella Nike-koncernen.

AIK:s butik The Terrace öppnar 16 augusti i SOUK-gallerian på Drottninggatan.

1 kommentar:

Cliff Hanger sa...

Störtlöjligt. Det är nästan jämförbart med den korkade idén att inte hissa svenska flaggan bara för att den också används av rasister.